Poradnik dla wydawców

Co to jest i do czego służy AdTaily?

AdTaily to platforma sprzedaży reklam w Internecie. Mówimy o naszym produkcie: najprostsza forma reklamy online. To dlatego, że zakup reklam w AdTaily jest szybki i nie wymaga żadnej eksperckiej wiedzy. Równie szybko można zacząć sprzedawać reklamy AdTaily na swojej stronie internetowej. Obojętnie, czy jest to blog, forum dyskusyjne, serwis tematyczny czy portal społecznościowy.

Kto może korzystać z AdTaily?

Z AdTaily może korzystać każdy. Nie musisz mieć firmy, aby sprzedawać reklamy AdTaily na swojej stronie. Twoja strona internetowa nie musi osiągać żadnego minimalnego progu popularności. Reklamy AdTaily możesz sprzedawać praktycznie na każdej stronie www! Nie musisz nikomu wystawiać faktur ani rachunków – tym zajmuje się AdTaily.
Każdy może także kupić reklamę AdTaily na dowolnej stronie, na której znajduje się Widget AdTaily. Nie wymagamy żadnej rejestracji.

Jak wyglądają reklamy AdTaily?

Reklamy AdTaily to kwadratowe, graficzne bannery o wymiarach 125 na 125 pikseli. Kliknięcie w banner powoduje przejście na stronę o adresie podanym przez Reklamodawcę. Miejsce, w którym wyświetlają się reklamy to Widget AdTaily. Na jednej stronie może znajdować się jeden Widget AdTaily, a w nim maksymalnie 14 kwadratowych bannerów na raz.

Jak zacząć sprzedawać reklamy przez AdTaily?

Rejestracja

Aby zacząć sprzedawać reklamy na swojej stronie, wejdź na www.adtaily.pl/signup/publisher i zarejestruj się. Podaj swój adres e-mail, którym będziesz logował się do systemu oraz hasło. Otrzymasz e-mail z linkiem do potwierdzenia rejestracji. Nie zapomnij tego zrobić – informujemy o zakupie reklamy na Twojej stronie właśnie przez e-mail.

Dodanie serwisu

Aby zamieścić Widget AdTaily na swojej stronie, musisz najpierw dodać ją do naszego systemu. W panelu wydawcy zobaczysz odpowiedni formularz rejestracji serwisu. Musisz podać w nim:
  • Nazwę serwisu, np. Studenckie Gotowanie
  • Adres, np. http://studenckiegotowanie.blox.pl
  • Opis, np. blog z ciekawymi przepisami na szybkie i proste potrawy, czytany głównie przez studentów
  • Słowa kluczowe, dzięki którym będą mogli Cię znaleźć potencjalni Reklamodawcy. Np.: studenci, młodzież, kuchnia, gotowanie, przepisy
  • Cenę za dobę wyświetlania reklamy na Twojej stronie. Sam ustalasz cenę (uwzględniając w niej prowizję AdTaily)
  • Moderacja: włącz lub wyłącz moderację aby móc odrzucać reklamy na Twojej stronie.
Każdy z tych parametrów możesz później zmienić w Panelu Wydawcy w zakładce Serwisy > Edycja.

Ustalenie ceny

W AdTaily cena za reklamę dotyczy jednej doby wyświetlania jednego kwadratowego banneru. Przy zakupie reklamy przez widget lub katalog AdTaily dostajesz 70% tej kwoty, a przy zakupie kampanii przez Dział Sprzedaży AdTaily – 50%. Jeśli jesteś użytkownikiem platformy, która bezpośrednio umożliwia Ci włączenie reklam AdTaily np. na Twoim blogu, od Twojego wynagrodzenia może być jeszcze odjęta prowizja platformy (zazwyczaj 10%).

Jak wycenić reklamę na swojej stronie?

Masz pełną dowolność w ustaleniu ceny reklamy, ale pamiętaj, że powinna ona odzwierciedlać popularność Twojej strony. Na pewno masz dostęp do statystyk odwiedzin swojej strony. Sprawdź, ile średnio odwiedzin dziennie notuje Twoja strona. Za każde tysiąc odwiedzin możesz policzyć 1 zł. Czyli jeśli notujesz średnio dziennie np. 3500 odwiedzin, możesz policzyć sobie 3,5 zł.
Teraz oceń, jak bardzo, z punktu widzenia Reklamodawcy, wartościowi są Twoi użytkownicy. Jeśli są to np. biznesmeni lub osoby często robiące zakupy przez Internet, możesz podwyższyć tę cenę, bo z perspektywy Reklamodawców to bardzo wartościowi klienci. Podobnie, możesz podwyższyć cenę, jeśli Twoi użytkownicy są bardzo skoncentrowani wokół konkretnego tematu, który może przyciągnąć Reklamodawców.

Na co uważać ustalając cenę?

Uważaj, aby nie przecenić reklamy na swojej stronie. Im droższa reklama, tym wyższe oczekiwania co do jej efektów ma Reklamodawca. Jeśli nie zostaną one spełnione, Reklamodawca może nie chcieć do Ciebie wrócić, nawet jeśli obniżysz cenę. Z kolei im niższa cena, tym większe szanse, że ktoś będzie chciał się u Ciebie zareklamować, ale jednocześnie tym mniej zarobisz. Jako racjonalny Wydawca musisz rozsądnie wyważyć swoje oczekiwania i oczekiwania Reklamodawców.

Skąd wiedzieć, czy cena reklamy jest dobra?

Jeśli masz wielu powracających klientów, to znaczy, że Twoja cena spełnia ich potrzeby. Jeśli masz więcej klientów niż miejsc reklamowych w Widgecie, możesz podwyższyć cenę. Jeśli Twój widet stoi pusty, a klienci nie wracają, być może przeszacowałeś wartość reklamy na Twojej stronie? Po zakończeniu emisji każdej reklamy możesz zobaczyć w Panelu Wydawcy, w zakładce Kampanie Archiwalne, ile kliknięć wygenerowała dana reklama. Podziel cenę reklamy przez tę liczbę, aby uzyskać rzeczywisty koszt kliknięcia w reklamę na Twojej stronie. Odpowiedz sobie na pytanie, czy jako Reklamodawca byłbyś zadowolony z takiej ceny?

Zmiana ceny reklamy

W każdej chwili możesz zmienić cenę reklamy w zakładce Serwisy > Edytuj. Nie wpłynie ona na zakupy reklam wykonane przed zmianą, ale wpłynie na przyszłe zakupy. Dzięki temu możesz stosować różne strategie cenowe lub promocje i sprawdzać, jak wpływają na zainteresowanie Reklamodawców Twoją stroną.

Instalacja widgetu na stronie

Kiedy wypełnisz formularz rejestracji serwisu, zobaczysz kod JavaScript, który musisz wkleić w kod HTML w swoim serwisie. Skrypt ten powoduje wyświetlanie się Widgetu AdTaily. Widget automatycznie dostosowuje swoją szerokość do miejsca dostępnego na Twojej stronie. Jeśli jesteś zaawansowanym użytkownikiem i chcesz samodzielnie ustawić szerokość Widgetu, możesz wkleić go wewnątrz elementu div o ustalonej szerokości.

Dostosowanie wyglądu widgetu

Jeśli chcesz, aby Twój widget wyglądał inaczej niż domyślnie, możesz dostosować jego wygląd. Kliknij dostosuj wygląd widgetu w zakładce Serwisy. Możesz zmienić kolory tła i ramki, treść tytułu i linku zakupu, maksymalną liczbę reklam w Widgecie.
Jeśli jesteś zaawansowanym użytkownikiem, możesz także samodzielnie ostylować wybrane elementy Widgetu przy pomocy deklaracji CSS z klauzulą !important dla następujących selektorów:
  • #AdTaily_Widget_Container dla całego Widgetu
  • .AdTaily_Widget_Title dla tytułu
  • .AdTaily_Widget_Buy dla linku zakupu

Jak można kupować reklamy AdTaily?

Reklamy AdTaily można kupować na 3 sposoby:

Zakup przez Widget AdTaily

Zakup przez Widget spowoduje emisję reklamy na stronie, na której była kupowana. Po kliknięciu w link zakupu w Widgecie na danej stronie Reklamodawca widzi formularz zakupu. W formularzu należy:
  • Załadować obrazek o wymiarach 125 na 125 pikseli w formacie JPG, PNG lub nieanimowany GIF.
  • Podać link, do którego prowadzić będzie kliknięcie w reklamę.
  • Wybrać czas wyświetlania reklamy. Minimum to 1 dzień, maksimum to 90 dni.
  • Kliknąć Zapłać i zapłacić przy pomocy karty lub PayPal (uwaga – w przypadku przelewów walutowych pobierana jest dodatkowa opłata) albo przelewem bankowym przez Dotpay.
Reklama zaczyna się emitować natychmiast, gdy:
  • zaksięgujemy środki na naszym koncie
  • Wydawca zaakceptuje jej emisję (jeżeli reklamy na jego stronie są moderowane)
W przypadku zakupu przez Widget Wydawca ma 72 godziny na akceptację od momentu zaksięgowania przez nas środków.

Zakup przez Sklep AdTaily

Sklep AdTaily znajduje się pod adresem www.adtaily.pl/advertisers. W Sklepie można wybierać serwisy spośród wszystkich Wydawców zarejestrowanych w AdTaily. Reklamodawca może wyszukiwać serwisy po słowach kluczowych, nazwie lub adresie www i kupić reklamę hurtowo na wybranych stronach. Aby to zrobić, należy dodać wybrane serwisy do koszyka a następnie wypełnić podobny formularz zakupu i zapłacić PayPalem lub przez Dotpay.
Kupując przez sklep można również wybrać datę startu reklamy w przyszłości, czego nie można zrobić przy zakupie przez Widget.
Reklama kupiona przez sklep zaczyna wyświetlać się na wybranych serwisach, gdy:
  • zaksięgujemy wpłatę na naszym koncie
  • poszczególni Wydawcy zaakceptują jej emisję (jeżeli reklamy na ich stronach są moderowane)
W przypadku zakupu przez Sklep Wydawca ma 72 godziny na akceptację, jednak nie później niż godzina 23:59:59 (CET) dnia, w którym ma wystartować emisja reklamy.

Zakup przez partnerów sprzedażowych AdTaily

AdTaily sprzedaje także powierzchnię reklamową na stronach zarejestrowanych przez Wydawców swoim partnerom. Reklamy sprzedawane tą drogą przynoszą Wydawcom taki sam zysk, jak w przypadku sprzedaży przez Widget lub Sklep.
Partnerzy AdTaily mogą reklamować się przy pomocy animowanych bannerów w formacie GIF.
Wydawcy mogą wyłączyć moderację reklam pozyskanych przez konkretnych Partnerów w zakładce Reklamodawcy w Panelu Wydawcy.

Jak działa mechanizm moderacji?

Reklamę AdTaily na dowolnym serwisie może kupić praktycznie każdy. Dlatego Wydawcy mają możliwość moderacji reklam. Jeśli reklamy na stronie są moderowane, to Wydawca musi za każdym razem zaakceptować reklamę zanim zacznie się jej emisja.

Ile czasu trwa akceptacja reklamy?

Wydawca ma standardowo 72 godziny na akceptację reklamy, licząc od momentu zaksięgowania środków na naszym koncie. W tym czasie widzi w swoim Panelu Wydawcy informację o kampanii i dwa przyciski: Akceptuj oraz Odrzuć. Jeśli w ciągu 24h Wydawca nie podejmie żadnych działań, AdTaily ma prawo zaakceptować reklamę za Wydawcę, biorąc pod uwagę – w miarę możliwości – adekwatność reklamy do tematyki serwisu na którym ma się ona wyświetlać. Po upływie czasu przewidzianego na moderację (72h) reklama zostaje automatycznie odrzucona.

Co się dzieje, jeśli reklama nie zostanie zaakceptowana?

Jeśli reklama zostanie odrzucona lub Wydawca nie zdąży jej zaakceptować, zwracamy Reklamodawcy 100% ceny, którą wpłacił przy zakupie. Zwracamy ją tym samym kanałem, którym dotarła do nas płatność. W przypadku płatności PayPalem jest to na ogół niemal natychmiast z chwilą odrzucenia reklamy. W przypadku płatności przez Dotpay czas zwrotów reguluje regulamin firmy Dotpay.

Kiedy Wydawca nie może zaakceptować reklamy?

Wydawca nie może zaakceptować reklamy i nie widzi u siebie w Panelu przycisku Akceptuj w następujących możliwych sytuacjach:
  • Widget na jego stronie jest maksymalnie zapełniony reklamami (overbooking). Wydawca może wtedy zwiększyć liczbę miejsc w Widgecie, a jeśli nie jest to możliwe, będzie mógł zaakceptować taką reklamę dopiero w chwili zwolnienia się innego miejsca reklamowego.
  • Płatność za reklamę została zaksięgowana po czasie rozpoczęcia reklamy zamówionym przez Reklamodawcę (w przypadku zakupu przez Sklep).

Czas wyświetlania reklamy a moderacja

Niezależnie od tego, w której godzinie zostanie zaakceptowana reklama, gwarantujemy Reklamodawcy minimum taki czas wyświetlania reklamy, za jaki zapłacił. Minimalną jednostką naliczania czasu są 24 godziny. Jeśli więc reklama zostanie kupiona przez Widget np. w poniedziałek o 12:00 na jeden dzień i Wydawca zaakceptuje ją o godzinie 14:00, to reklama będzie wyświetlać się do wtorku do godziny 14:00

Co się dzieje po zakupie reklamy?

Kiedy ktoś kupuje reklamę AdTaily na dowolnej stronie:
  • AdTaily czeka na zaksięgowanie wpłaty na swoim koncie. Płatności PayPal z reguły są szybsze niż płatności Dotpay, ale czas przetwarzania płatności przez obie firmy regulują ich stosowne regulaminy.
  • Po zaksięgowaniu wpłaty AdTaily wysyła do Wydawcy e-mail na adres podany przy rejestracji. Jeśli Wydawca moderuje reklamy, jest proszony o akceptację emisji w swoim Panelu Wydawcy. Jeśli nie moderuje reklam, reklama zaczyna się wyświetlać automatycznie.
  • Po akceptacji reklamy przez Wydawcę AdTaily wysyła e-mail do Reklamodawcy na adres podany w trakcie płatności. E-mail zawiera informacje o rozpoczęciu wyświetlania reklamy oraz linki do podglądu statystyk kampanii i formularza generowania faktury.
Przeczytaj więcej o fakturach dla Reklamodawców.

Jak działają statystyki AdTaily?

Statystyki Wydawców

Każdy Widget AdTaily zawiera własne skrypty Gemius oraz Google Analytics, które mierzą liczbę odsłon oraz unikalnych użytkowników Widgetu na danej stronie. Liczby, które pokazujemy na listach serwisów w Sklepie AdTaily dotyczą właśnie miesięcznych statystyk samego Widgetu, a nie całych stron, na których sprzedawane są reklamy AdTaily. Dlatego też statystyki te mogą się różnić od statystyk, którymi Wydawcy sami mierzą sobie ruch na swoich stronach. Skrypty w Widgecie AdTaily nie zliczają między innymi ruchu od użytkowników z AdBlockiem ani wizyt trwających krócej niż czas potrzebny na załadowanie się Widgetu na stronie.

Jak często aktualizują się statystyki Wydawców?

Statystyki Wydawców aktualizują się co kilka dni. Im dłużej dana strona ma Widget AdTaily, tym dokładniejsze statystyki pokazujemy na listach serwisów. Od momentu wklejenia Widgetu na stronę mija kilka dni, zanim zaczniemy pokazywać statystyki Wydawcy.

Statystyki kampanii reklamowych

Reklamodawcy mogą śledzić statystyki kampanii reklamowych kupionych w AdTaily w mini-panelu Reklamodawcy. Link dostępu do tego mini-panelu wysyłamy e-mailem na adres podany przez Reklamodawcę podczas płatności (powiązany z PayPalem lub Dotpayem).
W mini-panelu Reklamodawcy widzą liczbę kliknięć i liczbę wyświetleń (odsłon) reklamy. Odsłony zliczane są z 24-godzinnym opóźnieniem.
Wydawcy mogą obejrzeć statystyki kampanii reklamowych kupionych na ich stronach w swoim Panelu Wydawcy, w zakładce Kampanie > Kampanie Archiwalne. Statystyki są tam dostępne dopiero po zakończeniu każdej kampanii.

Zarabianie pieniędzy

Wydawcy zarabiają na sprzedaży reklam takie stawki, jakie ustalili sobie jako ceny za dzień emisji reklamy. Zarobek Wydawcy jest doliczany do jego wirtualnego konta w AdTaily dopiero po zakończeniu emisji każdej reklamy.

Kiedy można wypłacić zarobione pieniądze?

Wydawca może wypłacić pieniądze z wirtualnego konta w AdTaily dopiero po skumulowaniu na nim 100zł. Stan konta można sprawdzić w Panelu Wydawcy w zakładce Moje Konto.

Jak wypłacić pieniądze?

Wydawca może wypłacić zgromadzone środki wyłącznie na swoje konto PayPal. W tym celu musi najpierw potwierdzić swoje konto PayPal w systemie AdTaily.

Jak potwierdzić konto PayPal w systemie AdTaily?

Aby potwierdzić konto PayPal w systemie AdTaily, należy kliknąć w odpowiedni link w zakładce Moje Konto > Ustawienia Użytkownika w polu Konto PayPal. Użytkownik zostanie wtedy przekierowany na stronę PayPal, gdzie zostanie poproszony o zalogowanie się, co będzie równoznaczne z dodaniem i potwierdzeniem konta PayPal użytkownika.

Co się dzieje po kliknięciu przycisku Wypłać pieniądze?

Po kliknięciu przycisku Wypłać pieniądze zostaniesz poproszony o podanie swoich danych do rozliczeń. Jeśli zaznaczysz, że sprzedajesz reklamy AdTaily jako firma, poprosimy Cię o wgranie skanu faktury (w formacie PDF, JPG, TIFF lub PNG) i wysłanie jej w ciągu 7 dni pocztą na adres:
AdTaily Sp. z o.o. ul. Starowiślna 55/7 31-038 Kraków
Realizacja wypłaty przez AdTaily.pl zajmuje do 3 dni roboczych od momentu zlecenia wypłaty.

Co zrobić, jeżeli nie masz konta PayPal?

Możesz szybko i łatwo założyć sobie konto PayPal na stronie www.paypal.pl. Polecamy jego najprostszą wersję, czyli Konto Osobiste.

Jak wypłacić pieniądze z konta PayPal na konto bankowe?

Przeczytaj na naszym blogu, jak wypłacić pieniądze z PayPal, jeśli chcesz mieć je na swoim koncie bankowym. Pamiętaj jednak, że przy pomocy PayPal możesz płacić za zakupy w wielu sklepach internetowych i w serwisach aukcyjnych.

Reklamy własne

Reklamy własne to funkcja dla Wydawców, którzy chcą wykorzystać Widget AdTaily do zamieszczania bannerów, za które nie pobierają opłat. Ustawienia reklam własnych można zmieniać w Panelu Wydawcy w zakładce Kampanie > Kampanie Własne.

Co to są reklamy własne?

Reklamy własne to również kwadratowe bannery o wymiarach 125 na 125 pikseli w formacie JPG, PNG lub nieanimowany GIF. Reklamy własne mogą wyświetlać się w Widgecie AdTaily, gdy nie ma w nim akurat reklam komercyjnych lub gdy wyświetlane reklamy komercyjne nie zajmują wszystkich dostępnych miejsc reklamowych.

Jak dodać reklamę własną?

Aby dodać reklamę własną należy kliknąć przycisk Dodaj reklamę własną w zakładce Kampanie > Kampanie Własne. W odpowiednim formularzu należy załadować obrazek, podać link docelowy, do którego prowadzi kliknięcie w banner, opis reklamy, który pojawi się w dymku po najechaniu myszką na banner oraz zaznaczyć, na których stronach zarejestrowanych przez Wydawcę ma się ona wyświetlać.

Do czego używać reklam własnych?

Reklam własnych można używać na wiele sposobów. Nasi Wydawcy używają ich np. do:
  • Promowania podstron swoich serwisów, np. konkretnych artykułów, konkursów, działów tematycznych,
  • Zamieszczania bannerów zachęcających do zakupu reklam, np. z napisem „miejsce na Twoją reklamę”,
  • Promowania akcji charytatywnych,
  • Promowania stron swoich znajomych i przyjaciół.
Przy pomocy reklam własnych możesz testować efektywność reklamy na swojej stronie, ponieważ możesz sprawdzić, ile kliknięć generują reklamy własne.

Podatki

Jak rozliczyć się z przychodów z AdTaily z Urzędem Skarbowym?

Przychody za 2011 rok:
W myśl obowiązujących przepisów obowiązek rozliczania podatku dochodowego z wynagrodzenia za emisję reklam AdTaily w swoim serwisie spoczywa na Wydawcy. Wydawcy nie prowadzący działalności gospodarczej powinni wykazać dochody pochodzące z emisji reklam w sieci Adtaily jako „umowa o charakterze umowy dzierżawy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 updof” i umieścić na rocznym rozliczeniu PIT.
Więcej na ten temat we wpisie na naszym blogu.

Faktury VAT

Firmy, które kupują reklamy przez system AdTaily mogą otrzymać fakturę wystawioną przez AdTaily. Aby otrzymać fakturę należy zlecić jej wystawienie w terminie do 7 dni od momentu zakupu.

Jak zlecić wystawienie faktury za zakup reklamy?

Po akceptacji emisji reklamy Reklamodawca otrzymuje e-mail z linkiem do formularza generowania faktury. Należy kliknąć w ten link i wypełnić formularz danych do faktury. Następnie wysyłamy e-mail na adres przypisany do płatności za reklamę, w którym znajdują się informacje, skąd pobrać fakturę w formacie elektronicznym.

Zgłoszenia i baza wiedzy